W związku ze zmianami jakie, w ramach aktualizacji systemów Windows 10 (KB5066791) i Windows 11 (KB5066835) wprowadziła firma Microsoft, komponent systemowy odpowiedzialny za import i rejestrację certyfikatów zapisanych na karcie Sigillum Dark uniemożliwia poprawne działanie podpisu elektronicznego w programach takich jak m.in. „Płatnik”.
Celem rozwiązania tego problemu, Centrum Usług Zaufania Sigillum przygotowało plik usuwający ten problem automatycznie. Do jego uruchomienia niezbędne sa uprawnienia administratora. Plik można pobrać tutaj:
Po pobraniu plik należy rozpakować. Po uruchomieniu pliku instalator wyświetli następujący komunikat:

Wybieramy opcję Tak i kolejnym komunikatem będzie informacja o poprawnie zakończonym procesie modyfikacji rejestru.

Państwa certyfikat z karty „Dark” może wymagać ponownej rejestracji w systemie. W tym celu należy wykonać następujące kroki:
- Upewnij się, że czytnik i karta są podpięte do komputera.
- Otwórz program ID Protect Monitor i wybierz „Manager”
- Wybierz zakładkę nad tabelką „Certyficates&Keys”, wpisz PIN i kliknij „Verify”
- Kliknij na swój certyfikat prawym przyciskiem myszy i wybierz „Export” > To Store > Export
- Twój certyfikat został poprawnie zainstalowany.
Ważne! Edycji rejestru, podobnie jak instalacji oprogramowania, może dokonać jedynie użytkownik z uprawnieniami administracyjnymi. Jeśli nie posiadacie Państwo takich uprawnień, próba wprowadzenia zmian zakończy się wyświetleniem komunikatu:

W takim wypadku prosimy o kontakt z administratorem Państwa systemu.
Po edycji wpisów rejestru należy ponownie uruchomić komputer.
Jeśli preferują Państwo rozwiązanie manualne, w okienku wywołanym skrótem Win+R należy wpisać polecenie regedit.exe uruchomiając tym samym Edytor Rejestru.

W oknie edytora wyszukujemy następującą gałąź:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Cryptography\Calais

Dwukrotnie klikamy wpis DisableCapiOverrideForRSA i zmieniamy jego wartość na „0”

Powyższe kroki powtarzamy dla wpisu DisableCapiOverrideForRSA w lokalizacji:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Cryptography\Calais
Państwa certyfikat z karty „Dark” może wymagać ponownej rejestracji w systemie. W tym celu należy wykonać następujące kroki:
- Upewnij się, że czytnik i karta są podpięte do komputera.
- Otwórz program ID Protect Monitor i wybierz „Manager”
- Wybierz zakładkę nad tabelką „Certyficates&Keys”, wpisz PIN i kliknij „Verify”
- Kliknij na swój certyfikat prawym przyciskiem myszy i wybierz „Export” > To Store > Export
- Twój certyfikat został poprawnie zainstalowany.
Zespół CUZ Sigillum